جک در آسانسورهای هیدرولیکی

جک در آسانسورهای هیدرولیکی

جک در آسانسورهای هیدرولیکی

 ساختمان یک جک ساده :

سیلندر : استوانه ای است که بخش خارجی جک را تشکیل و میبایست در برابر فشارهای وارده و همچنین خوردگی ناشی از رطوبت محیط بسیار مقاوم باشد .

پیستون : استوانه ای است که داخل سیلندر قرار گرفته و قسمت انتهایی آن به کابین متصل میگردد و بر اثر فشار روغن جابجا گردیده و موجب حرکت کابین میشود .


سطح بیرونی پیستون میبایست بسیار صیقلی بوده و در برابر فشارهای ناشی از بارهای استاتیکی و دینامیکی مقاومت کافی داشته باشد در برخی موارد از جمله مناطق مرطوب سطح پیستون با کرُم آبکاری میشود که موجب مقاومت پیستون در برابر خش و زنگ زدگی میشود .

شیر ترکیدگی : حساس ترین و مهم ترین بخش یک جک میباشد که روی سیلندر جک مونتاژ گردیده و رابط بین شیلنگ هیدرولیک و جک میباشد و روغن از این طریق وارد و یا خارج میگردد .
این یک وسیله ایمنی بوده و بسته به اینکه جک داخل زمین و یا بیرون کار گذاشته شود شیر ایمنی در بالا و یا پایین جک مونتاژ میشود .
عملکرد آن بدین صورت است که حجم عبوری روغن را کنترل و در صورتیکه کابین در جهت پایین سرعت بیش از حد داشته باشد و یا اینکه شیلنگ هیدرولیک پاره شده باشد باعث قطع عبور روغن و توقف کابین میگردد .
فعال شدن شیر ایمنی در جک ها باعث توقف تدریجی و بدون شوک آسانسور میشود .

انواع جک از لحاظ تفاوت ساختاری :

۱ ــ الف ) جک تک مرحله ای : همان جک ساده میباشد و حداکثر فشار استاتیکی مجاز برای جک های تک مرحله ای ۴۵ بار میباشد .

ب ) جک دوتکه : همان ساختار جک ساده را دارا میباشد لیکن در برخی از پروژه ها که دارای طول مسیر حرکتی طولانی تری است و طول جک بلند میشود بعلت محدودیت های ناشی از حمل و نقل و جایگذاری جک در چاهک آسانسور ، جک های تک مرحله ای بصورت دو تکه تولید و در محل پروژه بهم متصل میگردند .

۲ ــ جک های تلسکوپی : هنگام جمع شدن طول آن کوتاهتر است لذا در مواردی که محدودیت در حفر سوراخ در کف چاهک داشته باشیم منطقی است بدنبال این نوع جک ها برویم .
حداکثر فشار استاتیکی مجاز در این نوع جک ها ۴۰ بار میباشد .

سرویسکارآسانسور غرب تهران

جک در آسانسورهای هیدرولیکی

یک نظر بگذارید