جهت عقد قرارداد سرویس
جهت عقد قرارداد سرویس

سرویس آسانسور

الکتروصنعت در تلگرام
الکتروصنعت در تلگرام
آموزشگاه آسانسور
آموزشگاه آسانسور
نرخ سرویس 98اتحادیه
نرخ سرویس 98اتحادیه

درایو کنترل سرعت VVVF

درایو کنترل سرعت VVVF

درایو کنترل سرعت VVVF

سیستمهای کنترل آسانسور مجهز به درایو کنترل سرعت VVVF

تکان‌های شدید کابین آسانسور هنگام حرکت، یک خصیصه‌ی بارز در آسانسورهای سنتی موسوم به دوسرعته می‌باشد که برای برخی افراد، به خصوص بیماران و سالخوردگان بسیار ناخوشایند است.
درایور کنترل سرعت موتور، یک سیستم الکترونیکیِ قدرت است که با قرار گرفتن در مجموعه‌ی سیستم کنترل آسانسور می تواند جهت کنترل سرعت و شتاب موتور آسانسور که معمولا از نوع سه فاز آسنکرون می‌باشد، مورد استفاده قرار گیرد.

امکان کنترل سرعت و شتاب موتور، در آسانسورهای با سرعت حداکثر حدود یک متر بر ثانیه، باعث نرمی استارت و تغییراتِ سرعتِ ایستِ آسانسور شده و همچنین دقت توقف کابین در سطح هم‌تراز طبقه را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، در مقایسه با سیستمهای دو سرعته، درایو کنترل سرعت با کنترل و کاهش جریان زیاد هنگام استارت و تغییر سرعت موتور، باعث تقلیل تلفات حرارتی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌گردد.
درایوهای vvvf (variable Voltage, Variable Frequency) باعث شده‌اند که موتورهای سه‌فاز آسنکرون پردوام، بسیار کم استهلاک، ارزان و کارآمد، مبدل به سیستم‌های محرکه رام، کنترل پذیر و بدون نقص گردد.

امروزه آشنایی صنعت‌گران و کارفرمایان با مزایای آسانسورهای مجهز به سیستم درایو سرعت vvvf باعث استقبال روز افزون آنها از این سیستم گردیده است.

درایو کنترل سرعت VVVF

با ظهور درایوهای کنترل سرعت VVVF، نوع دیگری از موتورهای سه فاز آسنکرون به بازار آمده است که با توجه به خصیصه‌های مورد نیاز سیستم‌های کنترل سرعت، موارد زیر در آن لحاظ شده است:

۱- داشتن فقط یک سیم‌پیچی و در نتیجه یک سرعت: سرعت آسنکرون این موتورها نیز همانند سرعت تند موتورهای دو سرعته معمولا” مقدار اندکی(حدود ۵%) کمتر از ۱۵۰۰ دور در دقیقه است.به دلیل قابلیت افزایش و کاهش تدریجی سرعت توسط درایو، دیگر لزومی به تعبیه سیم‌پیچی اضافی برای سرعت دوم وجود ندارد.
۲- استفاده از عایق با کیفیت بهتر برای سیم‌پیچی موتور: این امر جهت تامین مقاومت بیشتر در برابر میدان‌های الکتریکی قوی ناشی از اعمال شکل موج غیر سینوسی ولتاژ تغذیه توسط درایو می‌باشد.
۳- حذف فلایویل فلزی سنگین و جایگزینی آن با هندویل پلاستیکی سبک: با وجود درایو کنترل سرعت، دیگر نیازی به نقش فلایویل فلزی سنگین برای کاهش شوک حرکتی وجود نداشته و حذف آن باعث کاهش بار دینامیکی موتور و صرفه‌جویی بیشتر در مصرف انرژی خواهد شد.از طرف دیگر تعبیه هندویل پلاستیکی یک ضرورت است که با استفاده از آن هنگام تخلیه اضطراری کابین هنگام قطع برق می توان محور موتور را با دست حرکت داده و کابین را به محدوده‌ی نزدیک‌ترین طبقه رساند.
۴- فن الکتریکی خارجی و پرده‌دار کردن انتهای موتور برای تامین تهویه: به دلیل توانایی قابل ملاحظه درایو در کاهش تلفات حرارتی موتور به فن الکتریکی جداگانه برای تهویه نیازی نمی‌باشد.
۵- تعبیه پایه و محور کوپلینگ در انتهای موتور جهت اتصال شفت انکودر: در صورت استفاده از شفت انکودر یا به اختصار انکودر،دقت عملکرد درایوهای کنترل سرعت افزایش می یابد.در اکثریت کاربردهای با سرعت بالا و یا آسانسورهای سنگین باری از شفت انکودر استفاده می شود،اما در آسانسورهای معمولی با سرعت یک متر بر ثانیه که معمولا” دقت ایست خیلی بالا مورد انتظار نیست،لزوما” از شفت انکودر استفاده نمی شود.در هر صورت با داشتن پایه و محور کوپلینگ به انکودر،عمل نصب انکودر روی موتور در صورت نیاز ،بسادگی،با اطمینان و هزینه کمتر قابل انجام است.

درایو کنترل سرعت VVVF

« انتخاب سایز مناسب درایو »

یکی از مهمترین نکات طراحی آسانسور، انتخاب قدرت مناسب برای سیستم محرکه آن شامل موتور و درایو می‌باشد.
در مرحله اول، تخمین قدرت موتور به روش محاسباتی با استفاده از قوانین فیزیک مکانیک و لحاظ کردن راندمان اجزاء آسانسور مثل گیربکس و ….صورت می‌گیرد. همچنین در بسیاری از موارد نیز بر آورد قدرت موتور به روش تجربی و بدون انجام محاسبات صورت می‌گیرد.
پس از انتخاب مارک و مدل موتور، می‌توان از روی کاتالوگ سازنده، نزدیک‌ترین سایز موتور که قادر به تامین این قدرت برآوردی در شرایط محیطی و ترافیکی مورد نظر باشد را انتخاب کرد.
لازم به یادآوری است که: قدرت نامی بر حسب کیلو وات یا اسب بخار که معمولا” بر روی موتورها درج می‌گردد معرف قدرت مکانیکی نامی موتور می‌باشد. برای به دست آوردن قدرت یا توان الکتریکی مصرفی موتور می بایست این قدرت مکانیکی را بر عدد راندمان موتور تقسیم کرد.

درایو کنترل سرعت VVVF

یک پاسخ به “درایو کنترل سرعت VVVF”

یک نظر بگذارید