عملیات در زمان سرویس آسانسور

عملیات در زمان سرویس آسانسور

 عملیات در زمان سرویس آسانسور
نظر به اینکه سرویس و نگهداری ادواری آسانسور از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و اگر نگهداری آسانسور بر اساس فرمها و جداول و دستورالعملهای مربوطه به صورت دقیق و متعهدانه انجام شود، ضمن افزایش عمر و کارایی آسانسور، مصرف کنندگان آسانسور کمتر شاهد خرابیهای مکرر آسانسور نیز نخواهند بود.
ضمن اینکه اگر بازرسی و نگهداری ادواری و ماهیانه آسانسور با برنامه و طبق جدول های مربوطه انجام گردد، از هزینه های گزاف لوازم یدکی و دستمزدهای غیر معمول نیز کاسته می شود.

 عملیات در زمان سرویس آسانسور
در گذشته رسم بود، شرکتهای بزرگ پس از نصب به مدت یکسال مسئولیت تعمیر و نگهداری آسانسور را به عهده می گرفتند، با توجه باینکه آسانسور ماشینی است که پس از مونتاژ و راه اندازی، عیوب و نواقص احتمالی آن بروز می کند، نگهداری آن توسط نصاب آسانسور باعث می شد، این شرکتها با کنترل و دقت لازم در طول دوره نصب آسانسور، آسانسوری را به خریدار تحویل نمایند که از کیفیت لازم برخوردار بوده و کمترین مشکلات را داشته باشد.
اما در شرایط فعلی شاهد هستیم که بعضی از فروشندگان آسانسور پس از نصب آسانسور نگهداری آسانسور را به عهده نمی گیرند و بخشی از مشکلات از همین نقطه آغاز می گردد.
در اینجا به نکته ی حساسی نیز باید اشاره کرد که بعضی از مالکین با استعلام گرفتن از شرکتها، همیشه به دنبال پائین ترین نرخ ارائه شده از سوی شرکتها یا افرادی که به صورت انفرادی نگهداری آسانسور را انجام می دهند، می باشند.
در صورتیکه به جای توجه به قیمت پائین، باید به توانایی و تخصص شرکت یا فردی که قرار است نگهداری آسانسور را به عهده بگیرد، حساس بود.
پس هرگز به خاطر قیمت پائین سرویس و نگهداری، آسانسور را در سرازیری خطرات و استهلاک سریع و مشکلات پس از آن قرار ندهید.

البته لازم به یادآوری است که با تنوع آسانسورهای فعلی، این موارد در بعضی از آسانسورها متفاوت می باشد، اما چون غالب آسانسورهایی که در حال سرویس دهی می باشد، از نوع کششی است، تمرکز اطلاعات ویژه اینگونه آسانسورهاست.

بر اساس تجربه وقتی سرویسکار برای بازدید ادواری و ماهیانه آسانسور به ساختمانی مراجعه می کند باید با همراه داشتن لیست کامل عملیاتی که باید انجام شود، پس از مراجعه به مسئول ساختمان و هماهنگی با وی جهت اینکه طی زمان عملیات سرویس و نگهداری، چون آسانسور باید از سرویس خارج شود، این موضوع به اطلاع ساکنین رسانده شود و همچنین بر روی کلیه دربهای طبقات پلاک:
۱٫ “آسانسور در دست سرویس و تعمیرات می باشد”
کلیت
۱٫ بازدید روغن گیربکس
۲٫ بازدید روغن موتور
۳٫ بازدید لنت ترمز
۴٫ بازدید کنتاکت های سیستم ترمز
۵٫ بازدید کنتاکت گاورنر
۶٫ بازدید سیم بکسل گاورنر
۷٫ بازدید کنتاکت های سیم بکسل و سیستم اورلد
۸٫ بازدید و کنترل سیم بگسل ها (نداشتن زدگی، روغن مغری کنفی، و کشش مناسب باشند)
۹٫ کنترل سفت بودن کلیه بولت ها و پیچ و مهرهای اتصالات
۱۰٫ کنترل تمامی اجزاء متحرک آسانسور در موتورخانه
۱۱٫ اطمینان از وجود قلاب و پلاک تناژ آن در بالای چاه آسانسور
۱۲٫ دقت به دمای موتورخانه نسبت به فصل
۱۳٫ تست فن مونورخانه
۱۴٫ مناسب بودن روشنایی موتورخانه
۱۵٫ تمیزکاری قطعاتی که روغنی شده و گردگیری کلیه تجهیزات
۱۶٫ نظافت کامل موتورخانه
۱۷٫ اطمینان از وجود دستورالعمل زمان قطع برق و دستورات مربوط به انتقال کابین به نزدیکترین طبقه، در موتورخانه
۱۸٫ اطمینان از وجود برچسب شماره قطعات اصلی آسانسور جهت شناسایی
(موتورگیربکس، تابلو کنترل، و…در موتورخانه های دوبله)
داخل کابین
۱٫ باز و بسته شدن نرم و روان درب کابین
۲٫ تمیز بودن شیارهای ریل درب کابین
۳٫ توقف همسطح کابین در تمامی طبقات
۴٫ محکم بودن بستهای دستگیره داخل کابین
۵٫ مناسب بودن اتصال آئینه به دیوار کابین (بدون لقی باشد) و اطمینان از الصاق برچسب مخصوص پشت آئینه که در صورت شکستن از پرتاب قطعات خرد آن جلوگیری شود.
۶٫ اتصال کامل شستی داخل کابین در محل مربوطه

عملیات در زمان سرویس آسانسور
۷٫ عملکرد مناسب کلید توقف اضطراری
۸٫ عملکرد مناسب کلید باز نگه داشتن درب کابین
۹٫ عملکرد مناسب کلید بستن درب کابین
۱۰٫ عملکرد صحیح کلید زنگ اخبار
۱۱٫ اطمینان از سالم بودن چراغ روشنایی اضطراری
۱۲٫ اطمینان از سالم بودن شارژر(باطری) روشنایی اضطراری
۱۳٫ موجود بودن پلاک ظرفیت و مشخصات آسانسور
۱۴٫ وجود دستورالعمل زمان قطع برق برای مسافرین
۱۵٫ سالم بودن کفپوش کف کابین
۱۶٫ نظافت داخل کابین
۱۷٫ محکم بودن سقف کاذب و بی صدا بودن آن
بیرون کابین
۱٫ کنترل اتصالات دیوارها و فرانت پانلهای کابین (بدون لقی و لرزش باشد)
۲٫ کنترل اتصالات و زه های سقف و کف کابین
۳٫ موجود بودن نرده حفاظ دور سقف کابین برای ایمنی نصاب و تعمیرکار و سرویسکار
۴٫ اتصالات سیستم درب کابین به صورت صحیح و مناسب باشد بدون درگیری و سر و صدا کردن درب
۵٫ رگلاژ کردن تسمه نقاله بازکننده درب
۶٫ سرعت باز و بسته شدن درب کابین مناسب و طبق زمان تعین شده باشد.
۷٫ فعال بودن سیستم بازگشت سریع درب در صورت وجود مانع مقابل درب کابین
۸٫ شدت ضربه زدن درب در برخورد با مانع مناسب و بی خطر باشد.
۹٫ عملکرد کمان درب بازکن مناسب و دقیق باشد. (در کابین های بدون درب مگنت درب بازکن)
۱۰٫ سالم بودن لقمه های کفشک ریل درب کابین
۱۱٫ باز و بسته شدن نرم و بی صدای درب کابین
۱۲٫ سالم بودن سیل(ریل) درب و تمیز بودن شیارها
۱۳٫ عمود بودن لنگه دربها و محکم بودن پیچ های نگهدارنده دربها.
۱۴٫ عملکرد کنتاکت های درب کابین در زمان باز و بسته شدن درب
۱۵٫ کیپ شدن درب با فرانت پانل در زمان بسته شدن درب کابین
۱۶٫ فعال بودن سیستم ترمز درب (کلاچ درب)
۱۷٫ در مدار بودن فتوسل درب
۱۸٫ فعال بودن سیستم اورلد/ کنترل وزن- در آسانسورهایی که به این سیستم مجهز هستند.
۱۹٫ عدم سائیدگی لقمه های کفشک ریل کابین
۲۰٫ عدم سائیدگی لقمه های کفشک ریل وزنه
۲۱٫ تنظیم بودن فاصله بین کفشک های ریل کابین و ریل(کابین لقی نداشته باشد)
۲۲٫ تنظیم بودن فاصله بین کفشک های ریل وزنه و ریل(فریم وزنه لقی نداشته باشد)
۲۳٫ وزنه های تعادل به خوبی مهار شده باشند.
۲۴٫ عدم لقی کابین در جهات مختلف نسبت به ریلها
۲۵٫ سالم بودن روغندان های ریل کابین/ و سلامت نمد روغن رسان به ریلها
۲۶٫ سالم بودن روغندان های ریل وزنه/ و سلامت نمد روغن رسان به ریلها
۲۷٫ تست روغن کنف داخل سیم بکسل(خشک نبودن سیم بکسلها)
۲۸٫ مهار بودن سیستم رویزیون روی کابین و بدون عیب بودن سیتم سیم کشی ها
۲۹٫ موجود بودن رویزیون پرتابل( رویزیون متحرک دستی)
۳۰٫ در مدار و فعال بودن کلید استپ رویزیون
۳۱٫ فعال بودن کلید جهت بالادر رویزیون
۳۲٫ فعال بودن جهت پائین در رویزیون
۳۳٫ موجود بودن پوشش و حفاظ مناسب روی کابلها و سیم کشی سقف کابین
۳۴٫ در مدار بودن کنتاکت پاراشوت
۳۵٫ در مدار بودن کنتاکت شالتر
۳۶٫ کنترل یک نواخت بودن فاصله ریلها در طول چاه و روان بودن حرکت کابین (عدم تنگ و گشاد شدن فاصله ریلهای عمودی)
۳۷٫ تمیز و روغنی بودن ریلهای کابین
۳۸٫ تمیز و روغنی بودن ریلهای وزنه
۳۹٫ کنترل کلیه براکتهای ریل کابین و محکم بودن لقمه های ریل
۴۰٫ کنترل کلیه براکتهای ریل وزنه و محکم بودن لقمه های ریل
۴۱٫ کنترل پشت بندهای ریل کابین/ کامل بودن پیج و مهره
۴۲٫ کنترک پشت بندهای ریل وزنه/ کامل بودن پیچ ومهره
۴۳٫ کنترل نقاط اتصال هنگل کابل (کابل OS) به کابین و زیر سقف و آزاد بودن آن در حین حرکت کابین و عدم درگیری کابلها با قطعات و تجهیزات داخل چاه
۴۴٫ کنترل کلمس های کلیه سیم بکسلهای روی کابین
۴۵٫ محکم بودن سینی زیر درب کابین و تنظیم بودن فاصله آن
۴۶٫ محکم بودن تجهیزات ریز کابین

قسمت داخل چاه
کامل و سالم بودن کلیه لامپهای روشنایی
فعال بودن کلید قطع و وصل روشنایی در پائین چاه
موجود بودن پله مناسب برای وارد شدن به کف چاه
تمیز بودن کف چاه آسانسور
عدم وجود آب و رطوبت در کف جاه آسانسور
سالم بودن سکوهای ضربه گیر کابین و وزنه تعادل
استقرار مناسب ضربه گیر های کابین روی سکوها
استقرار مناسب ضربه گیرهای وزنه تعادل روی سکوها
کشش مناسب سیم بکسل گاورنر بر روی فلکه ته چاه
عملکرد مناسب فلکه ته چاه و کنترل بوشها و گیریس کاری یا روغنکاری قسمتهای مورد نیاز
کنترل سینی های زیر درب طبقات و رعایت فاصله استاندارد آنها
عملکرد مناسب بازوی قفل درب/ کمان درب/ مگنت درب(در تمامی طبقات)
سالم بودن ریل آلومینیومی دربها(دربهای اتوماتیک)
سالم بودن دیکتاتورها و فشار مناسب ضربه(دربهای لولایی)
تمیز بودن ریلهای آلومینیومی(دربهای اتوماتیک)
کشش مناسب فنر درب(دربهای لولایی)
تنظیم بودن فاصله کابین با دربهای طبقات
آزاد بودن زنجیر جبران و عدم درگیری آن با اجزای داخل چاه(در آسانسورهایی که دارای زنجیر می باشند)
آزاد بودن زیر ریلهای کابین
آزاد بودن زیر ریلهای وزنه
اطمینان از نصب مهار روی وزنه های تعادل در قاب وزنه
کنترل سالم و مناسب بودن تسمه کشی یا هر نوع حفاظ وزنه ها
کنترل سالم بودن پوشش کامل کانالهای سیم کشی داخل چاه
کنترل کلیه کلمسهای سیم بکسل قاب وزنه و کابین
پس از اتمام کلیه مراحل سرویس اسانسور توسط سرویسکار، یک نسخه از فرم چک لیست انجام شده که دارای
• تاریخ
• ساعت شروع عملیات
• ساعت خاتمه عملیات می باشد و به امضاء سرویسکار رسیده است، تحویل مسئول ساختمان می گردد.
ضمن اینکه مسئول ساختمان موظف است روی فرم مخصوص سرویسکار صحت عملیات و زمان ثبت شده را تائید و امضاء نماید.

سرویسکار آسانسور غرب تهران

 عملیات در زمان سرویس آسانسور

۲پاسخ به “عملیات در زمان سرویس آسانسور”

یک نظر بگذارید