جهت عقد قرارداد سرویس
جهت عقد قرارداد سرویس

سرویس آسانسور

الکتروصنعت در تلگرام
الکتروصنعت در تلگرام
آموزشگاه آسانسور
آموزشگاه آسانسور
نرخ سرویس 96 اتحادیه
نرخ سرویس 96 اتحادیه

راندمان موتورهای گیرلس با گیربکس

راندمان موتورهای گیرلس با گیربکس

راندمان موتورهای گیرلس با گیربکس

راندمان موتورهای گیرلس با گیربکس

چرا راندمان موتورهای گیرلس بیشتر از گیربکس دار است؟
جهت شناخت و تفاوت موتورهای سنکرون و آسنکرون ابتدا لازم است تعریف سنکرون و آسنکرون را بدانیم.
بصورت کاملا ساده می توان گفت: آسنکرون مانند ماشینهای موجود در اتوبانها هستند که هیچ کدام نسبت به هم دارای سرعت مساوی و یکسان نیستند. اما سنکرون مانند وضعیتی است که یک ماشین خراب را با یک ماشین سالم یدک کرده باشند. در این حالت سرعت هر دو ماشین با هم برابر اما نسبت به هم دارای فاصله یکسان و ثابت هستند.
موتورهای آسنکرون که در صنعت آسانسور به موتورهای گیربکس دار معروف هستند، موتورهایی هستند که دارای سیم پیچی با تعداد زوج قطبهای معین در استاتور (پوسته موتور) می باشند. عموماً در صنعت آسانسور از موتورهای ۴ قطب (۲ زوج قطب) استفاده می شوند. روتور این گونه موتورها بصورت قفس سنجابی است.
در شکل کلی، این روتورها بصورت استوانه که بر روی محور یا شفت موتور سوار شده است تشکیل می شود. استوانه روتور دارای شیارهایی طولی است که با فاصله و عمقی یکسان از هم قرار گرفته‌اند و با نوعی هادی که ممکن است آلومینیوم یا مس باشد پر می‌شوند. این شیارها در ابتدا و انتهای روتور به هم متصل هستند.

راندمان موتورهای گیرلس با گیربکس

شکل کلی هادی‌ها و طرز قرار گرفتن آنها طرح قفس‌هایی که برای شکار سنجاب مورد استفاده قرار می‌گیرد را القا می‌کند و نام این نوع روتورها را هم بر همین اساس انتخاب کرده‌اند. برای کاهش جریان گردابی هسته این روتورها از آهن ورق ورق شده ساخته شده‌است.
اتصال سیم پیچهای استاتور به برق سه فاز تولید میدان مغناطیسی دوار در داخل موتور می کند. سرعت چرخش این میدان متناسب با فرکانس و تعداد قطبهای استاتور می باشد. این میدان دوار مغناطیسی در روتور با مشخصات گفته شده، ایجاد القای ولتاژ و جریان می نماید. ولتاژ و جریان القا شده در روتور نیز تولید میدان مغناطیسی می نماید. مخالفت و تداخل میدان تولیدی روتور و استاتور باعث چرخش روتور (که بخش گردان موتور می باشد) می شود.
سرعت چرخش روتور با سرعت چرخش میدان مغناطیسی استاتور نمی تواند برابر باشد (به منظور القای ولتاژ و جریان در روتور و تولید میدان مغناطیسی) به همین دلیل سرعت چرخش میدان دوار استاتور همیشه بیشتر از سرعت چرخش روتور می باشد. مثلا در یک موتور ۴ قطب که با فرکانس برق شهر یعنی ۵۰ هرتز کار می کند، فارق از توان موتور: سرعت میدان دوار استاتور ۱۵۰۰ دور در دقیقه اما سرعت چرخش روتور در همین شریط و بدون بار حدود ۱۴۵۰ دور در دقیقه خواهد بود.
به همین علت به این موتورها، موتورهای آسنکرون گفته می شود و به علت وجود سرعت بالا، قدرت گشتاور آنها پایین و برای رسیدن به قدرت و سرعت مناسب این موتورها را با گیربکس کوپل می کنند و به علت عوامل گفته شده، این موتورها امکان کنترل بسیار دقیق در زمان راه اندازی نداشته و متعلقات کوپل شده با آن می تواند نقایص دیگر مانند لرزش، شوک و همچنین راندمان پایین موتور را به همراه داشته باشد. لازم بذکر است این دسته از موتورها قابلیت راه اندازی بصورت ستاره و مثلث را دارند.
موتورهای سنکرون، همانطور که از نامشان پیداست، سرعت چرخش میدان دوار استاتور و روتور با هم همیشه (حتی زیر بار) برابر هستند. این موتورها دارای سیم پیچ استاتور با تعداد زوج قطبهای معین است، اما بر خلاف روتور موتورهای آسنکرون، روتور این موتورها معمولاً در صنایع از آهنرباهای دائم استفاده شده است که تعداد این زوج قطبها نیز با تعداد زوج قطبهای استاتور برابر است. در این حالت با اتصال سیم پیچهای استاتور به برق ۳ فاز و تولید میدان مغناطیسی دوار، قطبهای غیر همنام استاتور و روتور یکدیگر را جذب و به دنبال یکدیگر شروع به حرکت می نمایند. این رخداد باعث می شود تا سرعت چرخش روتور با سرعت چرخش میدان مغناطیسی دوار استاتور برابر باشد.
به همین منظور می توان با تغییر فرکانس و تعداد زوج قطبها به سرعت دلخواه چندین هزار دور تا چند دور در دقیقه دست یافت. در صنعت آسانسور نیز این موتورها را به گونه ای می سازند تا سرعت و گشتاور مورد نیاز تأمین گردد. یعنی با بالا بردن تعداد زوج قطبها (مثلا ۱۹ زوج قطب) و پایین آوردن فرکانس (مثلا ۲۱ هرتز) موتورهایی تولید شد که سرعت چرخش شفت یا همان روتور آن کنترل شده و مناسب (مثلا ۱۳۲ دور در دقیقه) خواهد بود. در این شرایط هم قدرت و هم سرعت مورد نظر تأمین شده است.
حال با این شرایط دیگر نیازی به استفاده از گیربکس نخواهد بود و نتیجتاً راندمان موتور نیز به مراتب بالاتر خواهد بود. در این موتورها به علت تعداد زوج قطب های بالا، فاصله هر قطب از هم کم و باعث می شود کنترل بسیار دقیقی از موتور بدست آورد. یعنی با کنترل دقیق میدان دوار استاتور، همان دقت و نظارت نیز بر چرخش روتور خواهیم داشت به همین علت این دسته از موتورها در صنعت آسانسور دارای کنترل و کیفیت حرکتی به مراتب بالاتری نسبت به موتورهای آسنکرون هستند. لازم بذکر است ا

راندمان موتورهای گیرلس با گیربکس

۲پاسخ به “راندمان موتورهای گیرلس با گیربکس”

یک نظر بگذارید

الکتروصنعت صعود

آسانسور الکتروصنعت صعود با هدف نصب، فروش، تعمیر و نگهداری و سرویس  آسانسور ها خانگی و تجاری و صنعتی تاسیس گردید.این شرکت با عقد قرارداد های مختلف مسئولیت سرویس و نگهداری انواع آسانسور را در سطح تهران پذیراست.
با سرویس ماهیانه آسانسور میتوان از هزینه های خرابی و استهلاک جلوگیری کرد و میتوان با این کار ایمنی آسانسور ها را بالابرد.

برای عقد قرار داد با شمارهای  ۰۹۳۵۱۵۵۵۲۳۰   ۰۹۱۲۹۳۱۳۵۵۹    ۶۶۸۲۶۰۲۱ -۰۲۱  تماس حاصل نمایی

خانه مهارت آسانسور
خانه مهارت آسانسور
تعمیر موتور آسانسور
تعمیر موتور آسانسور
الکترو صنعت
آسانسور آسانسور آرمان فراز آسانسور آریان آموزش آسانسور استخدام سرویسکار آسانسور بازسازی آسانسور بازسازی آسانسور غرب تهران بیمه آسانسور تعمیرات برد آسانسور جنرال سرویس آسانسور خرابی زیاد آسانسور سرویس آسانسور سرویس آسانسور تهران سرویس آسانسور غرب تهران سرویس ماهانه آسانسور سرویس منظم ماهانه آسانسور سرویس و نگه داری آسانسور سرویس و نگهداری آسانسور سرویس و نگه داری آسانسور در تهران سرویس و نگهداری آسانسور غرب تهران سرویسکار آسانسور سرویس کار آسانسور آریا شهر سرویس کار آسانسور آزادی سرویسکار آسانسور تمام ناطق تهران سرویسکار آسانسور تهران سرویسکار آسانسور تهرانسر سرویسکار آسانسور جنوب تهران سرویس کار آسانسور شرق تهران سرویسکار آسانسور شهرک راهن سرویسکار آسانسور شهرک ولیعصر سرویسکار آسانسور غرب تهران سرویسکار آسانسور مرزداران سرویسکار آسانسور مهرآباد سرویس کار آسانسور مهر آباد سرویس کار آسانسور کاشانی سرویس کار آسانسور یافت آباد سرویسکار آسانسور یافت آباد سرویسکار غرب تهران سرویسکار فوری برای آسانسور شرکت آسانسور قرداد سرویس و نگه داری آسانسور . قطعات آسانسور نرخ سرویس آسانسور چرا سرویس آسانسور کلید آسانسور